Przesłaniem stworzenia programu jest misja: "Małej ojczyzny" Główny akcent kładzie się na kultywowanie tradycji najbliższego regionu- Śląska. Dzieci poprzez poznanie historii, gwary, przyśpiewek, tańców w sposób jak najbardziej autentyczny uczestniczą w realizaji programu. „Program tygodniowy: Poznajemy regiony naszego kraju” ma na celu poznanie przez uczniów środowiska regionów naszego kraju: położenia geograficznego, zasobów, atrakcji turystyczno-rekreacyjnych, języka-gwary, sztuki regionalnej, kultury, wytworów ludowych i sztuki kulinarnej.
Z prowadzonych sondaży wśród uczniów szkół podstawowych wynika, że większość z nich ma bardzo małą lub zdawkową wiedzę na temat kraju w którym mieszka. Nasuwa się więc potrzeba systematycznego i ukierunkowanego procesu poznawania każdego regionu naszej ojczyzny w sposób łatwy , a zarazem atrakcyjny dla uczniów.
Założenia programowe
Program tygodniowy:” Poznajemy regiony naszego kraju” ma zadanie umożliwić wielostronne poznanie regionów Polski przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, uruchamiając wszystkie mechanizmy odbioru wiedzy ucznia.
C E L E
- dotyczące sfery poznawczej i osobowości ucznia:
- wspieranie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia poprzez rozwijanie jego ciekawości poznawczej,
- rozwijanie podstawowych zdolności i umiejętności myślenia twórczego, gromadzenie informacji (encyklopedie, podręczniki, albumy, encyklopedia multimedialna, wywiady),
- czytanie ze zrozumieniem,
- pobudzanie aktywnego stosunku do uzyskiwania informacji o regionie z różnych źródeł
- selekcja i analiza, różnicowanie rangi informacji,
- poznawanie języka danego środowiska, kultury regionu, położenia geograficznego,
- stymulowanie różnych form aktywności twórczej uczniów: plastyka, muzyka, taniec, sztuka teatralna,
- planowanie i organizowanie pracy zespołowej, współdziałanie w pracy zespołu, skuteczne komunikowanie się z innymi członkami zespołu,
- dostrzeganie przyrodniczych i kulturowych walorów regionów Polski – dostrzeganie siebie , jako obywatela kraju oraz przejawianie patriotycznej postawy – wykorzystanie zdobytej wiedzy do lepszego poznania swojej ojczyzny, korzystania z jej zasobów i bycia jej ambasadorem.
- dotyczące sfery emocjonalno – motywacyjnej:
- rozbudzanie motywacji do poznawania swojego kraju: jej różnorodności kulturowej, regionalnej, atrakcyjności terenów,
- pobudzanie i rozwijanie ciekawości poznawczej regionów Polski,
- pomaganie uczniom w odkrywaniu własnych możliwości twórczych poprzez uwrażliwienie ich na twórcze wytwory różnych regionów, przezwyciężanie barier poznawczo – emocjonalnych utrudniających aktywność twórczą, aktywność i sprawność fizyczną,
- pobudzanie otwartości wobec odmiennych opinii, uczenie asertywnego wdrażania uczuć i krytyki w pracy grupowej,
- kształtowanie empatycznego współdziałania w grupie,
- rozwijanie tolerancji dla ludzi różnych kultur regionalnych i narodowościowych,
- rozwijanie szacunku do twórczości ludzkiej w różnych postaciach
- dotyczące sfery działaniowej:
- pobudzanie uczniów do zaradności podejmowania działań w pracy grupowej: gromadzenie informacji, wykonywanie folderu, redagowanie gazetki regionalnej, występy artystyczne, przeprowadzanie wywiadów, gromadzenie wytworów artystycznych,
- redagowanie wypowiedzi pisemnych – sprawozdania, tworzenie własnych publikacji publikacji do gazetki, folderu,
- umiejętność prezentacji własnych osiągnięć i wytworów ( tańce, pieśni ludowe, prace plastyczne, wytwory kulinarne,
- przygotowanie do uczestnictwa w kulturze.
METODY :
Słowna: korzystanie ze źródeł wiedzy
Oglądowa : korzystanie z map, albumów, przewodników, encyklopedii multimedialnej
Aktywizująca : uczniowie poprzez działanie zdobywają wiedzę
ŚRODKI DYDAKTYCZNE : podręczniki, mapy, przewodniki, albumy, program multimedialny, śpiewniki, przybory plastyczne, hulajnogi
EWALUACJA :
- ankieta wśród młodzieży szkolnej rodziców i nauczycieli,
- gromadzenie informacji, wytworów, opracowanie gazetki, folderów, przygotowanie do występów artystycznych, konkursów,
- prezentacja programu
Termin realizacji- pierwszy tydzień czerwca
1 dzień: Wędrowanie jest przyjemne. Miejsce realizacji: Ciągle w drodze w terenie.
Treści programowe:
- Wędrówki w ciągu 4 dni od szkoły do 4 różnych atrakcyjnych miejsc w regionie Śląska
- Prezentacja trasy wędrówki w formie folderu.
- Quiz z nagrodami
Kompetencje i umiejętności:
- Czyta ze zrozumieniem
- Umie korzystać z różnych źródeł informacji
- Potrafi czytać mapę
- Redaguje wypowiedzi pisemne w formie publikacji
- Pracuje w grupie
- Umie zaprezentować swoje umiejętności
- Potrafi dobrać treść do rodzaju wypowiedzi
- Układa spójne wypowiedzi na dany temat
2 dzień: Reporter z pasją. Miejsce realizacji: Sala kl. II i biblioteka.
Treści programowe:
- Projektowanie szaty graficznej gazetki regionalnej
- Praca, jako reporter
- Zbieranie wywiadów i informacji
- Formułowanie pisemne tekstów
- Projektowanie strony tytułowej
- Grafika gazetki
- Prezentacja wykonanej gazetki
Kompetencje i umiejętności:
- Praca w grupie
- Umiejętność korzystania ze źródeł
- Gromadzenie i przetwarzanie informacji
- Umie zaprojektować stronę gazetki do tekstu
- Potrafi przeprowadzić wywiad
- Interesuje się życiem ludzi w różnych regionach kraju
3 dzień: Śląsk- region- ludzie wczoraj i dziś. Miejsce realizacji: Klasa, świetlica, kuchnia.
Treści programowe:
- Czytanie, malowanie, gotowanie, taniec ludowy, piosenki- inscenizacja słowno- muzyczna w gwarze śląskiej
- Gotowanie, przyrządznie potraw- prezentacja kulinarna
- Prezentacja wytworów artystycznych
- Prezentacja zbiorów regionalnych
Kompetencje i umiejętności:
- Czytanie ze zrozumieniem
- Poznanie historii, kultury i ludności regionu
- Umie zaprezentować swoje umiejętności- potrafi zatańczyć i zaśpiewać piosenki z regionu śląskiego
- Chętnie tworzy obrazy plastyczne akcentów regionalnych Śląska
- Radzi sobie z trudnościami
4 dzień: Wyścigi rowerowe. Miejsce realizacji: Podwórko szkolne.
Treści programowe:
- Przygotowanie zestawu zadań
- Przygotowanie sprzętu- hulajnogi
- Przygotowanie toru przeszkód
- Pokonywanie toru przeszkód
- Rozwiązywanie zadań z dziedziny ruchu drogowego
Kompetencje i umiejętności:
- Zręczność i sprawność ruchowa
- Rozwijanie tężyzny fizycznej na świeżym powietrzu
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa poruszania się po drodze
- Wie, że najlepszą formą relaksu są zabawy na świeżym powietrzu
- Sprawdza swoje umiejętności w pokonywaniu przeszkód
- Umie pogodzić się z porażką
5 dzień: Kto ma ochotę grać w "dwa ognie". Miejsce realizacji: Podwórko szkolne .
Treści programowe
- Przygotowanie regulaminu gry
- Wybór zawodników.
- Ćwiczenia zręcznościowe z piłką: podawanie, łapanie w marszu i biegu
- Przygotowanie stroi dla zawodników
- Przygotowanie haseł wywoławczych
Kompetencje i umiejętności:
- Doskonali elementy gry zespołowej
- Doskonali zręczność, szybkość i siłę
- Respektuje ustalone reguły gry zaespołowej
- Przestzrega zasad bezpieczeństwa
- Radzi sobie z sukcesem i porażką
- Doskonali szybkość i koordynację ruchową
- Zachowuje postawę fair play w czasie rywalizacji kolegów
Opracowała: mgr Anita Weber |